lördag 16 februari 2013

Socker, mer beroendeframkallande än kokain.


Desto mer insikt jag får när det gäller min hälsa och vad jag stoppar i min kropp blir jag mer och mer säker. Socker är inget som tillför något bra i min kropp och något som jag till varje pris vill undvika. För det första, beroende av hur jag reagerar på det. Jag är inte måttlig när det gäller socker utan är alltid den som aldrig kan ta en bit. Dessutom, tar jag en blir det alltid fler. Jag vill inte sträcka mig till att det är ett beroende för mig, men jag är absolut i kategorin som lätt kan tappa kontrollen. Jag är en person som har svårt att kontrollera sötsaker i mitt liv. Det vill säga  läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar, kaffebröd, glass, frukostflingor, industriella smörimitationen margarin, bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, musli och frukt som innehåller mycket socker.

 Men så pretto du är, ät med måtta och någon gång ibland så är det väl inget problem!
Men det är inte så lätt för mig, eftersom jag har en tendens att tappa kontrollen och få ett starkt sug. Jag vill istället ta bort dessa saker ur mitt liv och det måste ni låta mig göra. Men, socker har ju alltid funnits, det är ju naturligt. Eller? Jag påminner mig om att heroin och nikotin också kommer ifrån naturliga källor.

Lista över vad socker kan göra med kroppen:
kan försvaga immunförsvaret, kan irritera mineralbalansen i kroppen, kan orsaka hyperaktivitet, kan orsaka oro, kan orsaka sjuklighet och koncentrationssvårigheter hos vissa barn, kan orsaka dåsighet och nedsatt aktivitet hos vissa barn, bidrar till sämre motstånd mot infektioner av bakterier, kan orsaka njurskador, hindrar kroppen från att ta upp kalcium och magnesium, kan orsaka blindtarmsinflammation, kan förvärra symptomen på MS, kan orsaka åderbråck, kan leda till tandlossning, kan bidra till benskörhet, orsaka födoämnesallergier, bidrar till uppkomsten av diabetes, kan leda till blodförgiftning vid graviditet, kan orsaka hjärt-kärlsjukdomar, kan orsaka grå starr, kan leda till cancer i bröst, underlivet, prostatan och ändtarmen, kan orsaka cancer i tjocktarmen särskilt hos kvinnor, kan vara en riskfaktor för cancer i gallblåsan, kan försämra synen, ge förhöjd seratoninnivå vilket kan leda till trängre blodkärl, kan orsaka sur mage, kan öka adrenalinnivån hos barn, kan påskynda åldrandet och orsaka rynkor och grått hår, ger försämrad tandstatus, orsakar övervikt och fetma, kan orsaka ledbesvär, kan orsaka astma, kan leda till gallsten och njursten, kan orsaka kärlkramp, kan orsaka lungemfysem, kan orsaka åderförkalkning, kan överbelasta och skada bukspottkörteln, leda till vätskeansamlingar i kroppen, kan orsaka förstoppning, kan orsaka närsynthet, kan skada kapillärväggarna, kan orsaka huvudvärk inklusive migrän, kan orsaka förvagade delta-,alfa- och thetavågor i hjärnan vilket kan försämra förmågan att tänka klart, kan orsaka depression, kan orsaka hormonbalans, ökar blodplättarnas koaguleringförmåga vilket leder till blodproppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar