onsdag 20 februari 2013

Att sätta sitt husdjur på lågkolhydratskost.


Det här är Astrid, vår 4år gamla Cavalier King Charles Spaniel. 
Astrid har sedan hon var valp haft magproblem. Kostsamt, absolut, men värst av allt, hennes lidande. Foder har provats ut men det har aldrig blivit bra. Hon har ingen aptit, hittar inget bra ätmönster, smalnar ibland av ordentligt, lägger ibland på sig kraftigt. Helt utan förklaring. Vid några tillfällen har vi fått åka in med henne på hennes avföring varit blödande. Vi har blivit tilldelade ett dietfoder (fullt med spannmål) som sägs vara skonsamt för oroliga magar. Idag vet jag att det här är otroligt galet och fel, därför har jag nu bestämt mig för att frångå veterinärernas "hjälp" och gå min egen väg. Tobias och jag är levande bevis på att naturlig mat gör dig smal. Att vara fet är inte ett naturligt tillstånd, du äter fel och skadar din kropp för livet. Ta det här med träning, ingen som inte vill träna ska bli tvingad till det. Du kan äta rätt och ändå vara smal, om du äter det din kropp är skapad för att äta. Mycket enkelt! Så, varför ska vi då ge vår hund, det käraste vi har skit vi själva inte vill stoppa i oss?

Vi kan ju börja med att säga så här om spannmål (stärkelserik mat):
- De höjer blodsockret och insulinet, vilket är negativt för vår hälsa. Det ökar inflammationen i hela kroppen, särskilt i kärlen, artärerna, och orsakar artärförkalkning och hjärtsjukdom.

Därför kommer jag nu, självklart på test och under noga observation sätta Astrid på en helt naturlig kost. Detta foder innehåller: Färskt nötkött (min. 85%) inklusive blod, grön vom, hjärta, lever och njurar. Grönsaker (min. 10%) inklusive färsk broccoli, blomkål, morot, spenat och andra grönsaker aktuella för säsongen. Frukt (min 3,5%) inklusive äpple, päron och annan säsongsfrukt. Hela ägg (min. 0,3%), vitlök (min. 0,01%) 

Titta, man kan göra mat utan stärkelse och E-nummer man inte har någon aning om vad det är. 

Då undrar ni säkert, är inte det här dyrt då?
Jo, självklart är det dyrare, bra råvaror är lite dyrare och har alltid varit. Men jag lägger gladeligen de pengarna där i stället för veterinärer och läkares fickor när de ändå inte har hjälpt oss.

Vad är då spannmål, jag ska ge er en lite hjälp på traven. Stärkelserik mat är t.ex. bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare. »Fullkornsprodukter« är bara mindre dåliga. Måttliga mängder rotfrukter kan vara okej om du inte är alltför noga med kolhydraterna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar